Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Erik Truffaz je v posledních letech poměrně pravidelným návštěvníkem České republiky. Díky svému širokému stylovému záběru je každý z koncertů zpravidla trochu jiným zážitkem, ať již se jedná o řadové nahrávky s jeho kvartetem či rozličné projekty s umělci z jiného hudebního spektra.
Ostatně spolupráce s hudebníky z jiných žánrových koutů je pro Erika Truffaze poměrně charakteristická a tak vedle klasických jazzových kousků z řadovek si lze užít skladeb s doteky world music či elektronické hudby. “Being Human Being” je Trufazzovo další setkání s Mexičanem Murcofem a jejich spolupráce dala vzniknout zvukové koláži, která doprovází futuristické obrazy renomovaného francouzského komiksového tvůrce Enkiho Bilala.
Celý večer v Akropoli byl zcela zasvěcen projektu “Being Human Being” a po více než 70 minut se tak diváci mohli nechat unášet futuristickým vizuálem, jehož dráždivou podmanivost dále dotvářela Truffazova trubka, Murcofova manipulace se zvukem a bicí a perkuse Phillippa Garcii. Hudba samotná se pohybovala ve zcela opačných intencích, než na co mohou být diváci zvyklí z Truffových líbivých řadových desek poslední doby. Nelinerání celky vystavěné na souznění perkusí, elektronického šumení či nervózně tepajících bítů a trubky, jejíž zvuk trumpetista nezřídka moduloval či nahrával do smyček, často více než cokoliv jiného připomínaly zvukovou koláž, kterou bylo třeba se nechat unášet a sledovat spletité melodické a rytmické smyčky. Pro hrubé přiblížení se nabízí tvorba skandinávských kolegů Arve Henriksena a jeho spolupráce s Janem Bangem či některé polohy Nilse Petera Molvaera.
Ačkoliv vlastní projekce, čerpající z především z trilogie "Le Sommeil du monster", nesdělovala konkrétní příběh, bylo možné vysledovat dílčí tématické celky, v jejichž rámci dokázal sled expresivních obrazů podepřený hudebním doprovodem dramaticky gradovat a zprostředkovávat jakousi nepřímou katarzi.
Pokud poslední Truffazovy desky čelí kritice kvůli směřování do středněproudých vod, pak projekt “Being Human Being” mohl uspokojit všechny, kdož oceňují hudebníkovu experimentálnější a méně přímočarou polohu. A tento koncert byl příjemným důkazem toho, že Truffaz stále dokáže velmi snadno okouzlit.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.